گياهان آپارتماني مقاوم به سرما | گياهان بالکني مقاوم به سرما

گياهان آپارتماني مقاوم درست مانند هر گل و گياه ديگري باعث شادابي ما شده و در عين حال رنگ فرح بخش سبز را به خانه ما مي آورند. بسياري از مردم فقط بخاطر زيبايي گياه نيست که از آن در خانه استفاده مي کنند. در فصل سرما نيز با کاشت گياهان گلدار زمستاني مي توان از داشتن گل هاي زيبا در منزل لذت برد. گياهان زيادي وجود دارند که مي توانند در فصل سرما رشد کرده و گل هاي رنگارنگ و زيبايي بدهند. امروز شما را با انواع گياهان زمستاني که مقاوم به سرما هستند آشنا مي کنيم.
يک مثل قديمي مي گويد اگر نمي تواني گرما را تحمل کني، از آشپزخانه بيرون برو! اين مثل در مورد گياهان هم صدق مي کند. شايد آشپزخانه قلب خانه باشد، ولي محيط ايده آلي براي گياهان آپارتماني به شمار نمي رود چون يک دقيقه گرم است و بعد سرد مي شود. پس اگر مي خواهيد گياهان را به دکوراسيون آشپزخانه اضافه کنيد، راه حل چيست؟ ihome.ir مي گويد که بهترين روش انتخاب انواعي از گل و گياه است که نسبت به نوسانات دمايي بي اعتنا هستند و مي توان آن ها را با داوم ترين گياهان آپارتماني ناميد.

پتوس

اگر شما از آن دسته افراد تازه کار هستيد و به دنبال يک گياه مقاوم و در عين حال زيبا براي محيط خانه و يا محل کارتان مي گرديد، «پتوس» بهترين گزينه پيشنهادي ما براي شماست. اين گياه زينتي نسبت به ديگر گياهان مقاومت بيشتري در مقابل گرما و سرما از خود نشان مي دهد و خبر خوب اينکه در محيط هايي که نور به اندازه کافي وجود ندارد هم مي تواند رشد و تکثير پيداکند. پتوس جزو گياهان سريع الرشد است و مزيت آن از نقطه نظر زيبايي اين است که شاخه هاي بالارونده آن گاه تا 5 متر هم رشد کرده و مي تواند زيبايي دوچنداني به محيط زندگي تان بدهد.

درختچه ي کاميس پاريس (تويا کامپکت)

به اشتباه ميگن کاميس پاريس ولي تويا هست و لامصب اصلا مرگ نداره ، مقاوترين درختچه براي نقاط سردسير و گرمسيره ! خيلي سازگاره ! اينا هم دو نوع هستند يک مدل اونايي که شهرداريي  ميکاره و خيلي ارزونن و بعد از مدتي از داخل خشک ميشن و بوته کلا باز ميشه از هم و ديگه از ريخت ميوفته و بايد هرسال با نخ از داخل به هم بسته بشن تا لاشون  باز نشن ، يکي از اون واريته هاي مينايتوري  thuja orientalis  که سفت و محکه و از هم باز نميشن. براي داخل ويلاهاي لوکس وشيک از همين مينياتوري ها توصيه ميکنيم که خوب سرماي شديد رو تحمل ميکنند.

گل کلم زينتي

کلم زينتي يکي از مهمترين گل‌هاي فصلي زمستان به ويژه در فضاي سبز و باغچه ها است و به دليل داشتن برگ‌هاي رنگي و زيبايي که دارد به عنوان يکي از اصلي ترين گياهان باغچه‌اي در فصول سرد سال در پارک‌ها و فضاي سبز کاشته مي‌شود. بذر اين گياه در تيرماه در گلخانه کاشته مي‌شود و پس از انتقال نشاء‌ها به گلدان در طي فصل تابستان، از حدود اوائل پاييز گلدان‌هاي حاوي اين گياه جهت فروش عرضه مي‌شوند. بوته‌هاي گل کلم زينتي پس از انتقال به باغچه تا حدود 6-5 ماه دوام دارند و با گذشت زمان با افزوده شدن تعداد برگ‌ها بر پهنا و گسترش آنها افزوده مي‌شود و منظره اي زيبا به فضاي سبز شما در روزهاي سرد زمستاني مي‌دهند. در اوائل بهار، با کف بر کردن اندام هاي هوايي خشکيده و نگهداري ريشه کلم در زمين با توجه به اين که اين گياه در واقع دو ساله است، مجدداً در فصل پاييز شاهد ظهور برگ هاي جديد اين گل از ريشه سال قبل خواهيد بود. اين گل زمستاني، به نور کامل خورشيد، خاك حاصلخيز و آبياري منظم نياز دارد.

زاموفيليا

گياه آپارتماني زي زي يا زاموفيليا داراي ساقه هاي بلند و برگ هايي به رنگ سبز تيره و صيقلي هستند. برگ ها دوست دارند به تنهايي روي ساقه ديده شوند و فاصله ميان برگي زيادي داشته باشند. با وجود اينکه نيازمند نور متوسط هستند، ولي مي توانند نور کم را تحمل کنند و به همين دليل اغلب جزو گياهاني هستند که براي فضاي اداري انتخاب مي شوند. به گفته يکي از کارشناسان گياهي زاموفيليا ترجيح مي دهد در فضاي خشک نگهداري شود و اينگونه به نظر برسد که در شرايط سخت در حال رشد است!
 

گل چمن آبي

در فصل هاي گرم سال گل چمن آبي مي تواند مهمان خانه هاي شما شود. با خيال راحت يم توانيد اين گل را در ظرف آب بگذاريد و تا مدت ها آب ا را عوض نکنيد. اين گل ها هر دو هفته يک بار تکثير مي شوند. ظاهر اين گل ها بسيار آرام بخش است و اين ارامش را مديوهن رنگ آبي خود هستند. در ضمن هر وقت به ان ها نگاه کنيد حس خنکي به تان دست مي دهد که باز هم به رنگ آن ها مربوط است.

 علل خسارت يخبندان بر گياه

طبق آخرين تئوريهاي ارايه شده، علل خسارت يخبندان، به شرح زير است:

بيرون ريختن آب از سلولها به داخل فضاي بين سلولي و در نتيجه، از دست دادن قابليت ارتجاعي پروتوپلاسم، كـه موجـب شكنندگي آنها ميشود.
حجيم شدن كريستال يخ، به پروتوپلاسمي كه قابليت ارتجاعياش را از دست داده است، خسارت ميزند، به طوري كه بعـد از آب شدن يخها، پروتوپلاسم نميتواند همراه جدار سلولي، منبسط شود و به اندازه شكل اوليهي خود در آيد.

بارزترين علامت يخزدگي قابل مشاهدهي گياه، در صبح زود، بعد از يخبندان، به شرح زير است:

برگهاي خسارت ديده، رنگي سبز تيره و ظاهري «خيس خورده» دارند؛ مانند آن است كه آنها را در روغن جوشـان فـرو بـرده باشند. در طي روز بعد، برگها به تدريج شروع به ريزش ميكنند و در بعضي از گونه ها، برگها پيچ خوردگي پيدا ميكنند. اين وضعيت، در شاخه هاي جوان نيز مشاهده ميشود. در پارهاي از مواقع، ممكن است كه شاخ و برگ سرمازده، چند روز تا يك هفتـه، روي گيـاه باقي بمانند و سپس، به تدريج زرد و خشك شوند و بريزند.

گياه پول چيني

اسم گياه خود ظاهر اين گياه را توضيح مي دهد، برگ هاي اين گياه شکلي شبيه سکه هاي بزرگ پول چيني است و به همين خاطر اين اسم به آن القا شده است. توجه داشته باشيد که اين گياه با پاچيرا تفاوت دارد. از آنجايي که گياه سايه دوست بوده و به فقط هفته اي يک بار آب نياز دارد، در زمره گياهان آپارتماني مقاوم قرار مي گيرد. رشد اين گياه نيز بسيار سريع است. عکس دوم و سوم به ترتيب براي گياهاني به نام هاي سيلور دالر (دلار نقره اي) و جيد يا يشم تعلق دارد. هر دو گياه نياز به آب بسيار کم در طول تابستان و حتي کمتر در زمستان دارند. البته اگر در معرض نور خورشيد قرار بگيرند احتمال اينکه شکوفه قرمز و صورتي بدهند نيز وجود دارد.