مواظبت از گياه بامبو | روش هاي نگهداري از گياه بامبو چيست

گياه بامبو و روش هاي نگهداري آن

گياهي که امروز به بامبو يا بامبوخوش‌شانس معروف است در واقع اصلا از خانواده ني‌ها يا خيزران‌ها نيست و از تيره Dracaena است با نام علمي Dracaena sanderiana و به اسامي تجاري ديگري مانند دراسيناي روباني، بلژيکي هميشه سبز، يا گياه روباني و بالاخره بامبو خوش‌شانس شناخته مي‌شود. اين گياه بومي کامرون در مناطق استوايي غرب آفريقا و نواحي کوچکي از آسياي جنوب شرقي است. اين گياهان در بوته‌هاي به هم فشرده رشد ميکنند و ارتفاعي بالاتر از 1.5 متر ميتوانند داشته‌باشند. معمولا برگها به درازاي 20 تا 25 سانتي‌متر و عرض تا 4 يا 5 سانتي‌متري به رنگ سبز تيره يا ابلق به صورت سبز و سفيد يا سبز و زرد ديده‌ميشوند. امروزه در جهان به عنوان گياه تزئيني چيني معرفي و بازاريابي ميشود ولي در واقع اينچنين نيست و اين گياه بومي اغلب نقاط آسيا نيست.
گياه بامبو که‌ تاکنون بيش از 662 نوع آن شناخته شده داراي قطر و ضخامت‌هاي متفاوت ‌‌است‌ و در حال حاضر بهترين‌ نوع بامبو در ژاپن‌، چين و به‌طورکلي کشورهاي شرق آسيا و هند ‌روئيده و کشت مي‌شود.
 

روش نگهداري از گياه بامبو

يکي از عواملي که سبب شده است تا نگهداري بامبولاکي در خانه ها طرفداران بسياري داشته باشد، سهولت پرورش و نگهداري آن است. ساقه هاي آن را در گلداني با آب بدون کلر قرار دهيد و اطراف ساقه ها را با دانه هاي ليکا (پوکه صنعتي) بپوشانيد تا در درون گلدان به طور شکيل بايستد. خاصيت دانه هاي ليکا اين است که به دليل پخته شدن در دماي بالا، عاري از هرگونه آفت و بيماري مي باشد و به علت متخلل بودن رطوبت را هم در خود نگه دارد. براي بالا و پايين نگه داشتن ساقه ها از دانه هاي ليکا به عنوان سطح اتکا و حايل استفاده نماييد. چنانچه به مسافرت مي رويد، يا اصولا فراموشکار هستيد و يا به هر دليلي چند روزي در خانه نيستيد، دانه ليکا، به خاطر داشتن خلل و فرج، آب را به اندازه کافي در خود ذخير کرده و رطوبت لازم را به گياه مي رساند.

آبياري گياه بامبو

آبي که براي آبياري اين گياه مورد استفاده قرار مي دهيد بايستي بدون کلر و فلورايد باشد. براي تهيه آن ظرفي را از آب پر کنيد و به مدت 24 ساعت در گوشه اي قرار دهيد تا مواد مذکور از آن خارج شوند و دماي آب نيز با دماي اتاق يکسان گردد. از آب غير معدني هم، در صورتي که خارج از يخچال بوده و دماي اتاق را داشته باشد، مي توانيد استفاده کنيد. براي جلوگيري از بو گرفتن آب، حداقل ماهي يک بار آن را عوض کنيد. بهتر است در هنگام تعويض آب گلدان، دانه هاي ليکا و ساقه گياه نيز به خوبي با آب و کف صابون بدون اسانس شست وشو داده شوند. اين کار بايستي در محيطي سربسته، که هوا در آن جريان نداشته باشد، انجام شود چون ريشه ها نبايستي در معرض هواي آزاد قرار گيرند. اگر گياه را در خاک کاشته ايد، خاک بايستي در فاصله دو آبياري مرطوب بماند. معمولا آب شور و آبي که کلسيم و منيزيم اضافي دارند، ممکن است در روند رشد اين گياه اختلالاتي به وجود بياورد. اين اختلالات به صورت بروز رنگ هاي زرد يا قهوه اي در لبه برگ ها نمايان مي شوند.

دلايل زرد شدن برگ بامبو

هرچند مراقبت از بامبوها ساده است و خود گياه هم اصولا مقاوم است، اما مانند هر موجود زنده ديگري نيازمند توجه و علاقه است.دو عامل براي زرد شدن بامبو مطرح است. نور مستقيم يا بيش از حد و آب لوله کشي مورد استفاده براي گياه که حاوي مقدار بيش از حد نمک يا فلورايد است. اگر گياهتان بنابه دلايلي زرد شده و رشد آن متوقف شده است، آن را از تابش مستقيم نور آفتاب دور کرده و آب آن را تنها از آب فيلتر شده يا آبي جوشيده سرد شده تامين کنيد تا دوره پربار و جديدي را آغاز کند.آب لوله کشي حاوي مقادير زيادي کلر و فلورايد مي باشد که براي گياه بسيار مضر است و سبب زرد شدن برگها مي گردد. بامبو برعکس بقيه گياهان، نگهداري مي شود؛ يعني وقتي نور کمتري به آن برسد، بيشتر در جست و جوي نور قد مي کشد و در تماس با نور زياد و گرما از داخل مي پوسد.بنابر اين گياه بامبو نياز به نور مستقيم خورشيد ندارد. اين گياه کاملا آپارتماني است و بهترين نور براي آن نوري است که در فاصله ي حدود 3 متر از پنجره اي که جلوي آن پرده کشيده شده مي باشد.

مناسب‌ترين دما براي بامبو کدام است

دماي هوايي که قرار است گياه بامبوي شما در آن نگهداري شود، بايد چيزي بين 17 تا 23 درجه سانتي‌گراد باشد؛ دمايي که نه خيلي سرد است و نه خيلي گرم. اگرچه بامبو‌ها اصولا گياهاني سازگار با دماي پيرامون خود هستند و اين قابليت را دارند که در صورت بالا و پايين شدن دماي هوا وضعيت خود را با شرايط جديد تطبيق دهند اما اگر واقعا مي‌خواهيد بامبوي شما آن‌طور که بايد و شايد رشد کند و به ارتفاع يک متري برسد بد نيست در اتاقي که بامبو را در آن نگهداري مي‌کنيد يک دماسنج داشته باشيد تا بتوانيد دماي هواي اتاق را بين ميزاني که ذکر شد، حفظ کنيد. دراين‌صورت است که مي‌توانيد توقع داشته باشيد گياه شما درست و حسابي رشد کند.

کاشت بامبوي لاکي به روش هيدروپونيک و يا با استفاده از خاک

بسياري از گياهان بامبو به صورت هيدروپونيک رشد مي‌کنند. از اين رو گياه را درون ظرفي پر آب و داراي سنگ ريزه قرار مي‌دهند. سنگ ريزه‌ها در اين گونه پرورش گياه، نقش نگهدارند بامبوي لاکي را بازي مي‌کنند. «کشت هيدروپنيک يا آبکشت شيوه? کشت بدون خاک است. در اين نوع کشت متخصصان نيازهاي غذايي گياه را اندازه‌گيري کرده و به جاي خاک با استفاده از آبي که به گياه داده مي‌شود با افزودن عناصر ماکرو و ميکرو و نگهداشتن گياه توسط مواد نگهدارنده بي‌اثر مانند پرليت عملاً نياز به خاک براي گياه در اين عمل منتفي مي‌شود.» در چنين شرايطي اطمينان حاصل کنيد تا ظرف و يا گلدان مورد نظر تا نصف پر از آب باشد. اما اگر از خاک براي پروش بامبو لاکي استفاده مي‌کنيد، سعي کنيد خاک آن مرطوب باشد، در چنين شرايطي نبايد خاک کاملا خيس باشد.

طريقه قلمه زدن بامبو

براي قلمه زدن بامبو هيچ محدوديت فصلي وجود ندارد و در هر فصلي مي‌توانيد گياه را قلمه بزنيد. قلمه زدن بامبو بهتر است از 3 تا 5 سانتي‌متر از زير گره ساقه آن را قطع کنيد. گره اولين جايي است که جوانه بامبو از آن رشد مي‌کند. وقتي گياه از ساقه جدا شود به‌زودي ريشه مي‌دهد و بامبوي جديدي به وجود مي‌آيد. و شما بايد برش را مرتب بزنيد بامبويي که قلمه مي‌زنيد شايد به‌سرعت رشد نکند زيرا در مرحله اول بامبو به حالت پيچ رشد مي‌کند و براي رويش از ارتفاع نياز به زمان کافي دارد. زماني که گياه به رشد دلخواهتان رسيد مي‌توانيد از محلي که گياه قطع شده آن را مسدود کنيد که ديگر رشد نکند. در ضمن اين گياه ممکن است به‌سرعت مريض شود و آب داخل گلدان تغيير رنگ دهد.