فوايد نگهداري گل در اپارتمان چيست | نگهداري گل در خانه

گياهان از همان ابتداي آفرينش کره‌ي زمين نقش مهمي را ايفا کرده‌اند. آن‌ها براي انسان‌ها و حيوانات غذا بوده‌اند و به عنوان متريال ساختماني، پارچه، سوخت و دارو مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از هزاران سال پيش، انسان گياه را در يک ظرف قرار داده و به عنوان يک عنصر تزئيني آن را داخل خانه‌اش گذاشته‌است. گياه، باغ خارج از خانه را تزئين مي‌کند و بعضي از گياهان هم به داخل خانه آورده مي‌شوند. آن‌ها همچنين براي مراسم خاصي مانند عروسي، سالگرد، تولد و حتي مراسم تشييع جنازه نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرند

فوايد مهم نگه داري گياه در خانه و آپارتمان

پاکسازي هوا

درسال 1989 دانشمندان ناسا در زمينه پاکسازي هواي داخل منزل باکمک گياهان تحقيق کرده اند ، بهتراست بدانيد هر روزه درمعرض بسياري از آلودگي هاهستيم و بايد براي جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي تنفسي جايي در منزلمان براي گياهان خانگي ايجاد کنيم.
براي پاکسازي هوا چه گياهاني مناسب فضاي داخل خانه هستند؟
درخت بامبو : مراقبت ازاين درخت آسان است و سطح فرمالدئيد را کاهش ميدهد.
درخت فوفل : اين درخت براي منزل و ادرات مناسب است ،گياهي که به آرامي رشد مي کند و به آب زيادي نياز ندارد همچنين برگهاي آن هوا را پاکسازي مي کند.
فيکوس بنجامين : اين گياه براي پاکسازي هوا مناسب است و به عقيده بسياري يک تصفيه کننده مناسب براي هواي داخل خانه است.

صدها يا حتي هزاران نوع گياه خانگي وجود دارد. چند نوع گياهي که معمولا در داخل خانه رشد مي‌کنند عبارتند از:
 

  • آلوئه‌ورا، انتخاب خوبي براي يک اتاق آفتاب‌گير است
  • گياه عنکبوتي، در اتاق روشن و داراي نور غير مستقيم به بهترين نحو رشد مي‌کند
  • گل ژربرا، اين گياه در خاک خوب زهکشي شده به خوبي رشد مي‌کند
  • گياه زبان مادر شوهر، مي‌تواند دي‌اکسيد کربن را جذب کند و اکسيژن توليد کند، شما بايد اين گياه را دور از دسترس کودکان و حيوانات خانگي نگه داريد چرا که سمي است
  • گل داودي، داراي رنگ فوق‌العاده‌اي براي تزئين اتاق شما است
  • دراسنا، براي اتاقي که سقف بلند و نور متوسطي دارد، عالي است


در محيط هاي بسته موادي مانند فرمالدئيدها، بخار آمونياک، تريکلرواتيلن، مونواکسيد کربن، بنزين و غيره وجود دارند که از محيط، شرايط و لوازم مصرفي روزمره وارد محيط زندگي ما شده و با ما در تماس قرار مي گيرند؛ مانند جوهر پرينترها، لاک هاي ناخن، براق کننده ها، چرم هاي مصنوعي، رنگ ها، چسب ها، بنزين و گازوئيل، رزين ها و لاستيک ها، فوم ها و غيره که مي توانيم با پرورش و نگهداري گياهان در محيط هاي زندگي مان از تاثيرات مخرب اين گازها و سموم مضر آن بکاهيم.

کمک به سلامت خانواده با نگهداری گیاه

ثابت شده است که گل و گياه مي تواند بر وضعيت جسمي و روحي افراد تاثير مثبت داشته باشد، به عقيده کارشناسان به دليل اينکه گياهان از عوامل هماهنگي در طبيعت هستند، به هماهنگ ساختن نيروهاي فکري و جسمي بدن افراد نيز کمک کرده و به آنها تعادل مي بخشند. به همين دليل بهتر است افرادي که در شهرها و به دور از طبيعت زندگي مي کنند، هر روز براي مدتي پنجره ها را باز بگذارند تا هواي آزاد در محيط داخل جريان يابد و گياهان بتوانند با استفاده از اين هوا به سالم سازي محيط کمک کنند.

افزايش کارايي کارمندان

طبق مطالعه اي که نتايج آن در مجله هنر و توان بخشي آمريکا به چاپ رسيده است، خلاقيت و کارايي کارمندان شرکت ها و موسساتي که در دفاتر کاري شان گياه قرار مي دهند، بيشتر است.

گياه عَشَقِه

عَشَقِه را با نام‌هاي «پاپيتال»، «پيچک انگليسي» و «داردوست» نيز مي‌شناسند. اين گياه با ساقه‌هاي نرم و بالارونده، برگ‌هايي کوچک و قلبي‌شکل دارد و به درخت، ديوار يا هر داربست ديگري مي‌چسبد و بالا مي‌رود. در غير اين صورت روي زمين مي‌خزد. بهترين شرايط براي رشد اين گياه، در کنار پنجره و در معرض نور خورشيد است. عشقه گياهي است که سموم هوا را جذب مي‌کند؛ ضمن اينکه پرورش آن نيز بسيار ساده است. عشقه ابلق را مي‌توان هم به صورت گلداني پرورش داد و هم آن را آويز کرد.

گياه عشقه چه کمکي مي‌کند

شاخ و برگ‌هاي متراکم و به هم فشرده اين گياه در جذب فرمالدئيد نقش موثري دارد. اين گياه از سوي ناسا به‌عنوان بهترين گياه براي تصفيه هواي خانه معرفي شده است. وجود اين گياه در اتاق مي‌تواند به عنوان يک عامل ضدآلرژي تلقي شود؛ چراکه پس از شش ساعت از آوردن اين گياه به يک اتاق آلوده، حدود 60 درصد از قارچ‌ها و آلودگي‌هاي هوازي و معلق در هوا را جذب مي‌کند و باعث مي‌شود افرادي که به آلرژي‌هاي تنفسي دچار هستند در اتاق‌هايي که اين گياه در آن حضور دارد، بهتر زندگي کنند.

گياه عنکبوتي

گياه عنکبوتي (Chlorophytum comosum) براي از بين بردن فرمالدئيد موجود در هوا بسيار عالي است. فرمالدئيد ماده‌اي است که معمولا از هر چيزي که در منزل داريد همچون کيسه‌هاي کاغذي، کيسه‌هاي مومي، دستمال کاغذي، حوله، سفره، قاب تخته سه لا و پارچه‌هاي مصنوعي وارد هوا مي‌شود. گياه عنکبوتي علاوه بر فرمالدئيد قادر است کربن مونوکسيد و ساير مواد سمي موجود در هوا را نيز بگيرد. اگر هواي داخل منزلتان خوب نيست و گياهي نيز در منزل نداريد، گياه عنکبوتي مي‌تواند دقيقا همان چيزي باشد که نياز داريد. نگهداري از اين گياه بسيار اسان است. شما مي‌توانيد آن را در يک مکان با نور کم نيز نگه داريد زيرا دوست ندارد به صورت مستقيم زير نور آفتاب باشد. گياه عنکبوتي در داخل هر نوع خاکي رشد مي‌کند و بايد به صورت مرتب آب دهي شود. اگر بتوانيد خاک آن را به طور مرتب مرطوب نگه داريد، اين گياه براي مدت طولاني در منزلتان دوام خواهد اورد.

گياه بابا

گياه بابا آدم از جمله گياهان زينتي است که علاوه بر آن از ريشه آن در طب سنتي براي درمان امراض و بيماري ها استفاده ميشود. اين گياه با نامهاي زردان، باردان، فيلوش، آراقيطون و لوف الحيه نيز شناخته ميشود و به حالت وحشي در دشتها، نواحي معتدل و مرطوب مانند کنار آبها، يونجه زارها و مراتع مي‌رويد.  گياه زيبا و مفيد بابا آدم در ايران در اطراف تهران، البرز، رودبار، خراسان و کرمان امکان رويش بهتري دارد. به اين منظور لازم است آبياري و اصلاح زمين زراعي و همچنين مبارزه با علفهاي هرز پيوسته در دوران رشد گياه انجام گيرد تا رشد کامل پايه‌هاي جوان انجام شود. همچنين گل بابا آدم از گياهان آپارتماني پرطرفدار بوده، علاقه‌مندان زيادي دارد.