روش هاي پرورش گل و گياه | پرورش گل و گياه در خانه

يک مهندس عمران با اشاره به اينکه ماهيانه ميانگين 30 ميليون تومان درآمد دارم گفت: سود اصلي نصيب دلالان مي شود. شهرداري به جاي قرارداد بستن با توليدکننده با دلالان قرارداد مي بندد.   درآمدي که از فروش 30 تا 40 شاخه گل عايد ما مي شود، با درآمد فروش يک بشکه نفت برابري مي کند. مصطفي رجب سعيدي جوان کارآفرين 25 ساله رامسري است که بعد از نا اميد شدن از کار اداري کاري مي کند کارستان. او داراي مدرک کارشناسي ارشد مهندسي عمران است و با توجه به علاقه اي که به پرورش گل و گياه داشت گلخانه اي را با يک ميليون تومان سرمايه راه اندازي مي کند.

يکي از دغدغه هاي هميشگي صاحبان گل و گياه در منزل، از دست رفتن نشاط و زيبايي گياهانشان است. شما ميتوانيد با اين روش ها گياهان پژمرده را سرحال کنيد.آيا در منزلتان گياه پژمرده داريد ؟ ناراحت نباشيد هنوز جاي اميدواري وجود دارد و شما با نکات حرفه اي که در اين بخش  خواهيد خواند خواهيد دانست که چه کاري مي توانيد براي احياي گياه در حال نابودي انجام دهيد. اکثر مردم فرض مي کنند که بايد آن را آب دهند، اما آب اضافي که گياه به آن نياز ندارد آسيب زننده است در عوض، بدانيد سلامتي گياه در صورتي که کم يا زياد چيزي به آن داده شود تغيير مي کند.

استان گيلان از گذشته‌هاي دور با توجه به تنوع آب و هوايي اش، خاستگاه طبيعي رويش و پرورش انواع گل و گياه بوده است.

در حال حاضر از نظر توليد محصولات گل‌ها و گياهان زينتي فضاي باز در رتبه دوم کشور  بعد از استان مازندران  قرار دارد.

اين محصولات شامل گل‌هاي گلداني - آپارتماني (شمعداني، کاکتوس، حسن يوسف، کوکب، سنبل، سيکاس، ارکيده، ديفن باخيا، يوکا، آگلونما، فيلودندرون، پوتوس، ليندا، اسپاتي فيلوم، دراسنا، سانسوريا)، گل‌هاي شاخه بريده (آنتوريوم، گلايل، ميخک، داوودي، استرليزيا يا پرنده بهشتي، نرگس بومي ايران، زنبق، شيپوري)، درختان و درختچه‌هاي زينتي (شمشاد، سرو، کاج، چنار، زبان گنجشک، پيچ‌هاي زينتي، اقاقيا، گل‌هاي کاغذي، چنار، زرشک زينتي، شير خشت، برگ نو) و فصلي – نشائي (ابري، بنفشه، مريم گلي، هميشه بهار، جعفري، آهار، ميمون و اطلسي) است.

ارزش اقتصادي درآمد سالانه اين استان از توليدات گل و گياهان گلخانه‌اي و فضاي باز بالغ بر 450 ميليارد تومان است.

حتي اگر شما باغباني ماهر و باتجربه هستيد،بهتر است براي پرورش گل و گياه از آنهايي استفاده کنيد که بسرعت رشد مي کند و نگهداري از آنها آسان است.پياز براي افراديکه در مناطق سردسير زندگي مي کنند گزينه مناسبي است يا اگر کساني هستند که علاقه به پرورش گل و گياه دارند اما در خانه شان هيچ پنجره اي وجود ندارد نيز مي توانند از اين گياه استفاده کنند. جعفري نيز نياز به نورکمي از آفتاب دارد اما به سرعت گياه پيازرشد نمي کند. درختچه سرخ نيز درختچه اي است که براحتي رشد مي کند اما مانند جعفري نيازمند زمان گذاري بيشتري نسبت به پياز است. اين گياه نياز به مقدار آب کافي دارد پس بايد هميشه از اين که اين گياه آب و رطوبت لازم را دريافت مي کند مطمئن باشيد.

کار را چگونه شروع کنيم؟

 کساني که در اين کار مبتدي هستند بايد از گياهاني کار را شروع کنند که ساده تکثير مي‌شوند و به گرماي زياد براي تکثير احتياج نداشته باشند؛ گياهاني مثل سرخس که خودشان پاجوش مي‌زنند و بعد از گذشت مدتي مي‌توان از هر گلدان آن پنج گلدان ديگر تکثير کرد و درواقع به قلمه زدن احتياج ندارد؛ چرا که قلمه زدن به محيط گرم احتياج دارد و در زمستان کار را مشکل مي‌کند. در ادامه و پس از تجربه چندين ساله مي‌توانيد قلمه زدن را هم به کار خود اضافه کنيد و در گام بعدي، سراغ بذر کاشتن برويد. روند نشا کاشتن و سبز شدن و وارد بازار شدن طولاني‌تر و شرايط نگهداري آن سخت‌تر است. در قلمه زدن پس از سه الي چهار ماه مي‌توان محصول را به بازار عرضه کنيد؛ اما بذر حداقل يک سال الي يک سال ونيم طول مي‌کشد و بايد بدانيد از ?? هزار نشايي که مي‌کاريد، فقط ??هزارتا از آن سبز مي‌کند. مراقب باشيد اول بايد بذر را در يک گلدان کوچک بکاريد و وقتي سبز شد و سال‌به‌سال بزرگ‌تر شد، گلدان آن‌ را بزرگ‌تر کنيد.

نگه داري نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار به علت شکل ظاهري نخل خوانده مي شود. اين گياه يک نخل نيست و نام علمي آن Pachypodium مي باشد. نگه داري نخل ماداگاسکار در گونه هاي رايج بيشتر توصيه مي شود. چون اين گونه ها شرايط خاصي براي رشد و حيات ندارند و به همين خاطر در بيشتر مکان ها امکان حيات مي يابند. دو گونه نخل ماداگاسکار معروف هستند و آن دو گونه  pachypodium geayi و  Pachypodium lamerei مي باشند. تيغه هاي آن تا ارتفاع 6 سانتي متر رشد دارند. اين گياه گل هاي سفيد رنگي مي دهد که اين گل ها در ابتداي فصل بهار ديده مي شوند.

از چه آبي براي آبياري استفاده کنيم

به دليل وجود کلر در اب لوله کشي بهتر است از ريختن مستقيم آب لوله کشي براي آبياري استفاده نکنيم. بلکه 2-3 ساعت آب را در محيط خانه قرار داده و بعد براي آبياري از ان استفاده کنيم تا کلر ان ته نشين شود .
اگر تخم مرغ آبپز کرديد اب ان را دور نريزيد. چون با دارا بودن املاح معدني بهترين اب براي گل هاي شما است
اگر خواستيد اب آکواريوم ماهي را عوض کنيد، آب آن را دور نريزيد زيرا بهترين کود براي گل ها مي باشد.
آبي که در ان سبزي شسته ايد، بهترين اب براي گلدانها مي باشد.

غذا دادن به گلدانها

همانطور که ميدانيد گياهان علاوه بر آب احتياج غذا هم دارند. براي اين منظور هر شش بار که به گلدان اب داديد يک بار هم بايد غذا بدهيد که در تابستان اين مدت کمتر ودر زمستان اين مدت طولاني تر مي شود.
 

گياهان خود را نيز عقيم کنيد

فقط علف هاي هرز نيستند که مي توانند تخم ريزي و رشد کنند. برخي از گل هاي باغچه همچون گياهان سياه چشم، کلئوم و داتوره هم خودشان تخم ريزي و رشد مي کنند. بايد پيش از اينکه همه باغچه از اين گل ها پر شود، آنها را هرس کنيد.

علف هاي هرز را تا کوچک هستند، ريشه‌کن کنيد

اجازه ندهيد علف هاي هرز در باغچه يا گلدان هاي شما رشد کنند. از همان ابتدا که جوانه زدند آنها را ريشه کن کنيد و اجازه ندهيد تا دوباره رشد کنند. نوعي از علف هاي هرز مي توانند در يک فصل 150 هزار تخم توليد کنند. بنابراين، پيش از اينکه همه باغچه را پر کند آن را نابود کنيد.

نگهداري و تکثير گياه کاکتوس

کود مورد نياز کاکتوس: کاکتوس در طي پاييز و زمستان تنها هر دو تا سه ماه يک مرتبه به کود احتياج دارد. يک کود کم ازت براي کاکتوس مناسب است. کودهايي که به تدريج در خاک آزاد ميشوند نيز براي کاکتوس مناسب هستند، اما اين کودها تنها يک مرتبه در بهار به خاک افزوده ميشوند.

خاک مورد نياز کاکتوس: ميتوان با مخلوط کردن يک قسمت خاک گلدان با يک قسمت ماسه و کمي شن براي عبور راحت تر آب، خاک مناسبي تهيه کنيد.
لايه هاي خاک کاکتوس: 1-ريگ ريز 2-خاک گلدان + ماسه 3- خزه يا پوست برنج 4- ريگ يا خرده سفال.